Bij gebrek aan beweging van de armen, kunnen er stijfheidsklachten optreden. Daarnaast kunnen bestaande schouderklachten verergeren wanneer er niet voldoende wordt bewogen. Bewegingsoefeningen voor de schouder zorgen voor het behouden of vergroten van de beweeglijkheid. 


Aandachtspunt:

Belangrijk is dat u in een goede houding staat. Gezien u gebogen staat is het belangrijk dat u de buikspieren licht aantrekt. Een variatie op deze oefening is het vastpakken van een gewichtje. Heeft u geen gewichtje dan is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een flesje water te pakken. Zodoende krijgt u bij deze oefening iets meer rek op de schouder. 

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische middenrugklachten, bovenrugklachten, schouderklachten, nekklachten
  • Herstellende hernia, ischias, slijmbeursontsteking, peesontsteking

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de schouder

 
  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen voor de schouder zijn effectief voor de spieren van de schouder en omliggende spieren. Het aantal herhalingen en de frequentie waarmee de oefeningen worden gedaan, is voor iedereen weer anders. Met uw therapeut bespreekt u welke oefeningen voor u geschikt zijn.
  2. Combineren: Als u meerdere oefeningen combineert, kunt u groter effect van de oefeningen verwachten. U wordt geadviseerd om minimaal 3 bewegingsoefeningen te doen.
  3. Warming up: Deze bewegingsoefening kan worden gebruikt als onderdeel van uw warming up.
  4. Schouderklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om pijn nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer de oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u schouderklachten ervaart tijdens de oefening, wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem dan contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet haastig uit, maar met souplesse. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd om het juiste effect van de oefening te bereiken.
  6. Blijf alert: Bewegingsoefeningen zijn over het algemeen niet moeilijk uitvoerbaar. Hierdoor loopt u het risico om de oefening te nonchalant uit te voeren, waardoor niet de juiste spieren worden aangesproken. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de bewegingen die u maakt.
  7. Overbelasting: Overmatig gebruik van de schouder kan resulteren in overbelastingsklachten. Deze overbelasting kan op zijn beurt weer ontstekingen tot gevolg hebben. Zorg voor voldoende rust zodat het lichaam de tijd heeft om te herstellen.
  8. Houding: Voer de oefening altijd uit met een goede houding. Door uw rug goed recht te houden, wordt de belasting op het lichaam mooi verdeeld. 

 

Risico’s voor schouderklachten
Schouderklachten kunnen geleidelijk ontstaan, of plotseling pijnklachten geven. Vervolgens zal het lichaam de zwakke plek willen beschermen tegen mogelijke beschadiging. Dit doet het lichaam door spieren rondom het aangedane gebied te verkrampen, zodat de schouder niet een verkeerde beweging kan maken waardoor het nog meer wordt beschadigd. Vaak is dit de reden van een bewegingsbeperking van de schouder.


Wist u dat? 
Voor het verminderen van schouderklachten, zoals pijn of stijfheid, kunnen bewegingsoefeningen voor de schouder goed helpen. Als u de bewegingsoefeningen regelmatig uitvoert, werkt u aan de beweeglijkheid van de schouder.