Mobiliteit is de mate van bewegingsvrijheid. Polsklachten gaan veelal gepaard met een beperking van bewegingsvrijheid. Daarbij zijn vaak de onderarmspieren erg gespannen. Bewegingsoefeningen voor de pols kunnen een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de mobiliteit en het tegengaan van stijfheid. Ondanks dat bewegingsoefeningen een gunstig effect voor uw klachten kunnen hebben, wordt het altijd aangeraden om eerst uw fysiotherapeut of chiropractor te raadplegen.

Aandachtspunt:

Deze hand- of polsoefening is relatief makkelijk uitvoerbaar en heeft als doel de mobiliteit van de hand en pols te vergroten. Bij pijnklachten neemt u eerst contact op met uw therapeut voordat u deze oefeningen uitvoert.
 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische polsklachten, slijtage. carpaal tunnelsyndroom
  • RSI, peesontsteking, tenniselleboog, golferselleboog.

Let op: Een oefening kan bij bovenstaande klachten alleen worden geadviseerd door een chiropractor of fysiotherapeut. U wordt geadviseerd geen oefeningen te doen wanneer u pijnklachten heeft, maar alleen wanneer u bent hersteld van pijnklachten of ter preventie van klachten.

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de pols

  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen zijn effectief bij stijfheid van de polsspieren en omliggende spieren. De frequentie is afhankelijk van het doel waarmee de oefeningen worden gedaan. Het is niet altijd nodig om meer oefeningen te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet alleen één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Deze oefening voor de pols vereist geen warming-up. Wel is het belangrijk om de oefening beheerst en gecontroleerd uit te voeren.
  4. Hand- of polsklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om nooit de pijn te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u pijnklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem dan contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te snel uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd. Neem de tijd en blijf geconcentreerd. 
  6. Blijf alert: Wanneer u de oefening vaker heeft gedaan loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Polsklachten worden voornamelijk veroorzaakt door langdurige en eenzijdige beweging in het gewricht. Hierdoor ontstaat er overbelasting in het polsgewricht. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, stijfheid of ontsteking van het polsgewricht.    

Risico’s voor polsklachten

Polsklachten ontstaan vaak door een acuut letsel. De klachten kunnen ook geleidelijk ontstaan door verkeerd gebruik van het gewricht. Bij jongeren ligt de oorzaak van pijnklachten vaak bij overbelasting, bij ouderen is gewrichtsirritatie de oorzaak van klachten. 

Wist u dat?

De pols is een beweeglijkheid gewricht en kan veel druk opvangen. Het langdurig dragen van een zware tas kan ertoe leiden dat spieren en banden overbelast raken. Hierdoor verminderd de beweeglijkheid. Om te voorkomen dat de pols overbelast raakt, is het raadzaam om de pols goed in beweging te houden. Raadpleeg uw chiropractor of fysioherapeut voor meer informatie over geschikte oefeningen voor uw pols.