Deze oefening is effectief in het strekken van de aangedane spieren bij een golferselleboog. Het goed uitvoeren van de oefening helpt bij het verbeteren van de doorbloeding en heeft een goed effect op de spieren. 

Aandachtspunt:

 

Deze elleboogoefening is aan te raden bij verminderde beweeglijkheid bij het buigen van het ellebooggewricht. In het ellebooggewricht kunt u een toename van druk verwachten. Te veel druk op de arm werkt averechts en kan juist leiden tot meer klachten. Heeft u last van een tenniselleboog, golferselleboog of andere elleboogklachten; neem eerst contact op met uw therapeut en/of arts voordat u deze oefeningen uitvoert.

 

Klik hier voor een bij mijnoefening.nl aangesloten therapeut.

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische elleboogklachten, slijtage.
  • Slijmbeursontsteking, peesontsteking, tenniselleboog, golferselleboog.

Let op: Een oefening kan bij bovenstaande klachten alleen worden geadviseerd door een therapeut an/of (huis)arts. U wordt geadviseerd geen bewegingsversterkende oefeningen te doen wanneer u pijnklachten heeft, maar alleen wanneer u bent hersteld van pijnklachten of ter preventie van klachten.

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de elleboog

  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen zijn effectief voor de spieren van de arm en omliggende spieren. De frequentie is afhankelijk van het doel waarmee de oefeningen worden gedaan. Het is niet altijd nodig om meer oefeningen te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet alleen één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Deze oefening voor de elleboog vereist geen warming-up. Wel is het belangrijk om de oefening beheerst en gecontroleerd uit te voeren.
  4. Elleboogklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om nooit de pijn te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u elleboogklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem dan contact op met uw therapeut en of (huis)arts voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet haastig uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd,
  6. Blijf alert: Wanneer u de oefening vaker heeft gedaan loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Elleboogklachten worden voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, stijfheid of ontsteking van het ellebooggewricht.    

Risico’s voor elleboogklachten 

Naarmate u ouder wordt, neemt de kans op elleboogklachten toe. Met name het knijpen van de hand, of kleine polsbewegingen, kunnen overbelastingsklachten veroorzaken. Bepaalde sporten zoals tennis, geven bij voorbaat al een verhoogde kans op elleboogklachten. Maar ook bij beroepen waarbij de armen het zwaar te voortduren krijgen zorgen voor een risico op elleboogklachten. Denk hierbij aan schilder, timmerman, tuinier, straatlegger of kantoorwerk. Al deze beroepen veroorzaken een grote druk op het elleboogewricht. Dit kan leiden tot overbelasting. 

Wist u dat?

Elleboogklachten ontstaan meestal door verkeerd gebruik van het ellebooggewricht. Spieren, banden en pezen moeten zorgen voor een goed bewegingsverloop. Wanneer er een dysbalans ontstaat geeft dit een verstoring van de beweging. Een verkeerde houding, belastende activiteiten en te weinig rust kan deze klacht in stand houden of verergeren.