Het rekken van de kuitspieren is niet alleen goed voor de bewegingsvrijheid, maar ook voor de doorbloeding van spieren. Het consequent doen van oefeningen kan zorgen voor een sneller herstel van klachten. Het is hierbij belangrijk om eerst uw fsyiotherapeut of chiropractor te raadplegen, zodat u de oefeningen veilig kunt uitvoeren.

Aandachtspunt:

Deze rekoefening voor de kuitspieren is aan te raden bij verminderde beweeglijkheid van de kuitspier. Voer deze oefening geconcentreerd uit, met de focus op de eindstand van uw enkel. Neem eerst contact op met uw therapeut voordat u deze oefeningen uitvoert.
 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische enkelklachten, enkelslijtage, verzwikking, verstuiking, achillespees klachten
  • Gewrichtsontsteking, peesontsteking, bandenletsel, enkelinstabiliteit

Let op: Een oefening kan bij bovenstaande klachten alleen worden geadviseerd door een chiropractor of fysiotherapeut. U wordt geadviseerd geen rekoefeningen te doen wanneer u pijnklachten heeft, maar alleen wanneer u bent hersteld van pijnklachten of ter preventie van klachten.

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de enkel

  1. Vervang oude schoenen: Door het slijten van schoenen, kan de enkelstand veranderen. Hierdoor kan er een verschil in druk op de enkel of achillespees ontstaan en zo klachten veroorzaken. Vervang tijdig uw schoenen. Raadpleeg uw chiropractor of fysiotherapeut voor meer informatie.
  2. Combineren: Voer niet alleen één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Voor deze oefening is het belangrijk om de spieren gedurende 5 tot 10 minuten op te warmen. Dit kan door bijvoorbeeld te gaan wandelen, of door te fietsen op een hometrainer. Het wordt aangeraden deze oefening niet te doen wanneer u net wakker bent. 
  4. Kuit klachten: De klachten van de kuit hoeft niet altijd in de kuit gelegen te zijn. Bezoek uw chiropractor of fysiotherapeut om een lichamelijk onderzoek te laten verrichten. 
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet haastig uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd,
  6. Blijf alert: Wanneer u de oefening vaker heeft gedaan loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. RICE: Rust, ijs, compressie en elevatie. Dat zijn de regels wanneer de enkel verzwikt. Bezoek altijd eerst uw fysiotherapeut of chiropractor voordat u oefeningen doet en de enkel gaat belasten. 

Risico’s voor enkelklachten 

Zwakke enkels ontstaan vaak door onvoldoende herstel van klachten en wordt de klacht in stand gehouden. Wanneer een enkel pijnklachten geeft, gaat men compenseren met het andere been om zo de pijn te ontzien. De spieren van de gezonde zijde, hebben er ineens een grote functie bij gekregen en hebben geen tijd voor een rustige opbouw in spierspanning. Door deze verandering in houding, kunnen bepaalde spieren overbelast raken. Uw chiropractor of fysiotherapeut kan u helpen met een goede opbouw van houdingscorrecties. 

Wist u dat?

Een goede warming-up kan veel klachten voorkomen. Neem daarom altijd ruim de tijd om de spieren op te warmen en klaar te maken voor de inspanning. Hierdoor kunt u de spieren beter aansturen en is het lichaam alert.