Houding advies bij lopen

Het belang van een goede houding is groot. Gelukkig lijken de houdingregels op elkaar. Heeft u de andere houdingsadviezen al doorgelezen? Zoals bij correct staan: probeer in een rechte trotse actieve houding te lopen.

 

Regels voor correcte houding bij lopen:

 

1.     Move well feel better. De slogan van de website moedigt bewegen aan, probeer zo veel als mogelijk in beweging te zijn! Ook lopen is belangrijk, zodoende vermindert u de constante druk op de gewrichten, stimuleert u de doorbloeding en houdt u de spieren actief.

2.     Verdeel het gewicht over beide benen en voeten.

3.     Beweeg uw voeten in dezelfde lijn als uw schouders en armen.

4.     Land met uw voet op de hak en rol langzaam richting de grote teen.

5.     Probeer niet te slenteren maar door te lopen.

6.     Zorg altijd voor goed schoeisel. Draag geen hakken bij lange afstanden lopen maar platte schoenen.

 

De volgende regels zijn hetzelfde als bij een correcte staande houding:

 

7.     Voorkom de ingezakte houding. Steek uw hoofd niet te ver naar voren, zorg ervoor dat uw hoofd in lijn is met uw nek en de rest van de wervelkolom.

8.     Houd uw schouderbladen naar achter/ elkaar getrokken. Denk als het ware dat u een pen moet vasthouden tussen uw schouderbladen. De spieren tussen de schouderbladen moeten dus actief zijn. Breng uw schouders ook niet omhoog, maar houdt deze ontspannen omlaag.

9.     Uw rug heeft van nature verschillende curves. In de onderrug is deze licht gehold. Het teveel hollen of bollen van de onderrug kan slecht voor de druk op uw gewrichten. Kantel uw bekken dusdanig dat u recht zit en focus op een ‘neutrale’ holling van de onderrug. Vraag uw therapeut voor meer advies hierover.

10. Zorg ervoor dat u uw buikspieren actief houdt, dit houdt in dat u de buikspieren licht aanspant. Voor het gemak noemen we dit het 'bracing principe' in andere teksten kan hier ook naar gerefereerd worden als het co-contractie principe. U spant uw buikspieren aan, net alsof u een klap zou kunnen opvangen in de buik, echter moet de samentrekking dusdanig mild zijn dat een normale buikademhaling kan plaatsvinden. Het goed gebruiken van de buikspieren is essentieel voor een gezonde rug!