Bij rekoefeningen is het zeer belangrijk om de juiste spanning op te wekken. Wanneer er teveel spanning wordt gemaakt kan dit juist averechts werken. Bespreek altijd eerst met uw therapeut welke rekoefeningen u kunt doen.

Aandachtspunt:

Deze rekoefening is bedoeld voor de dijbeenspier. Sta recht op en pak uw rechter been vast. Breng de dijbeenspier op rek door de enkel langzaam naar de achterkant van uw recht been te brengen. Houd deze rek 15-20 seconden aan. Zorg dat de rek in de bil voelbaar is, rek niet verder. Het te hard rekken werkt averechts. Stop indien u meer pijn ervaart. Voor betere stabiliteit pakt u met uw andere hand iets vast om vallen te voorkomen.

Indien u rugklachten, heupklachten, knieklachten en/of andere rugklachten ervaart, raadpleeg dan altijd eerst uw therapeut voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Het is niet altijd nodig om meerdere keren per dag uw oefeningen te doen. Bespreek de oefeningen altijd met uw therapeut alvorens u de oefeningen gaat uitvoeren.
  2. Combineren: Voor een groter effect van de oefeningen, kunt u rekoefeningen combineren. U wordt geadviseerd om minimaal 3 rekoefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer de pijn nooit, maar bespreek pijnklachten met uw therapeut om verergering te voorkomen. 
  4. Snelheid: Bij rekoefeningen bouwt u altijd de spanning langzaam op. Wanneer u direct naar de eindpositie beweegt, kunnen de spieren, banden en/of gewrichten schade oplopen.
  5. Blijf alert: Wanneer u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit op een vlak ondergrond met genoeg ruimte om vrij te bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten

Uw houding corrigeren is belangrijk wanneer de klacht in stand wordt gehouden door een belastende houding. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Mensen met veel stress kunnen een slecht eetpatroon hebben en weinig beweging. Samen met een verhoogde spierspanning kan dit leiden tot rugklachten.