Voor deze liggende rekoefening is het belangrijk dat uw klacht al herstellende is. Bespreek uw klachten altijd eerst met uw therapeut en bespreek welke rekoefeningen u kunt doen.

Aandachtspunt:

Opmerking: deze rugoefening is niet geschikt voor iedereen, daar rotatie van de rug juist uw klacht kan verergeren. Raadpleeg uw therapeut of deze oefening geschikt is voor u.

Indien u lage rugpijn, lage rugstijfheid en/of andere rugklachten ervaart, is het verstandig eerst uw therapeut te raadplegen voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Rekoefeningen hebben een ander doel dan spierversterkende oefeningen. Het aantal herhalingen en hoe vaak de oefening moet worden uitgevoerd verschilt dan ook van elkaar. Bespreek de oefeningen altijd met uw therapeut alvorens u de oefeningen gaat uitvoeren.
  2. Combineren: Voor een groter effect van de oefeningen, kunt u rekoefeningen combineren. U wordt geadviseerd om minimaal 3 rekoefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer nooit de pijn, maar bespreek pijnklachten met uw therapeut. 
  4. Snelheid: Bij rekoefeningen bouwt u altijd de spanning langzaam op. Wanneer u direct naar de eindpositie beweegt, kunnen de spieren, banden en/of gewrichten schade oplopen.
  5. Blijf alert: Als u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit op een vlakke ondergrond met genoeg ruimte om vrij te bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten

Als er pijnklachten optreden wilt het lichaam dat gebied beschermen. Hierdoor beweegt het lichaam anders en kunnen andere spieren overbelast raken. Het is daarom belangrijk om zo normaal mogelijk te bewegen. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Mensen met veel stress kunnen een slecht eetpatroon hebben en geneigd zijn te weinig te bewegen. Samen met een verhoogde spierspanning kan dit leiden tot rugklachten.