Wanneer u deze rekoefening wilt uitvoeren, is het belangrijk om niet over de grens te gaan. Bespreek altijd eerst met uw therapeut welke rekoefeningen u kunt doen.

Aandachtspunt:

Breng bij deze rugoefening de knie langzaam naar de borst, met als gevolg dat een rek voelbaar is in de lage rug.  Breng de knie richting de schouder aan dezelfde zijde, oftewel de rechterknie beweegt richting de rechterschouder. Zorg dat de rek voelbaar is en rek niet verder. Het te hard rekken werkt averechts. 

Indien u lage rugpijn, lage rugstijfheid en/of andere rugklachten ervaart, is het verstandig eerst uw therapeut te raadplegen voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Bewegingsoefeningen kunnen een gunstig effect hebben op lichamelijke klachten. Wanneer de oefeningen makkelijker gaan, ontstaat de valkuil om over grenzen te gaan. Bespreek uw klachten altijd met uw therapeut alvorens u de oefeningen gaat uitvoeren.
  2. Combineren: Voor een groter effect van de oefeningen, kunt u bewegingsoefeningen combineren. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer de pijn nooit. Bespreek de pijn met uw therapeut om verergering van klachten te voorkomen. 
  4. Snelheid: Bij rekoefeningen bouwt u altijd de spanning langzaam op. Wanneer u direct naar de eindpositie beweegt, kunnen de spieren, banden en/of gewrichten schade oplopen.
  5. Blijf alert: Als u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit op een vlakke ondergrond met genoeg ruimte om vrij te bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten

Een statische houding vergroot de kans op stijfheidsklachten. Het afwisselen van houdingen zorgt voor een goede doorbloeding. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Nek- en rugklachten komen zeer vaak voor. De meeste mensen hebben wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven.  Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen.