Rekoefeningen zijn effectief bij het vergroten van de beweeglijkheid. Bespreek altijd eerst met uw therapeut welke rekoefeningen u kunt doen.

Aandachtspunt:

Deze rugoefening geeft een rek die voelbaar is bij de lies. Deze spier heeft een belangrijke functie bij het bewegen van de rug en heup. Doorgaans kan deze spier te kort zijn. Het rekken bij deze rugoefening moet voelbaar zijn, rek niet te ver! Het te hard rekken werkt averechts. 

Indien u lage rugpijn, lage rugstijfheid en/of andere rugklachten ervaart, is het verstandig eerst uw therapeut te raadplegen voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Bewegingsoefeningen kunnen een gunstig effect hebben op lichamelijke klachten. Wanneer de oefeningen makkelijker gaan, ontstaat de valkuil om over grenzen te gaan. Bespreek uw klachten altijd met uw therapeut alvorens u de oefeningen gaat uitvoeren.
  2. Combineren: Voor een groter effect van de oefeningen, kunt u bewegingsoefeningen combineren. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer nooit de pijn, maar bespreek pijnklachten met uw therapeut.
  4. Snelheid: Bij rekoefeningen bouwt u altijd de spanning langzaam op. Wanneer u direct naar de eindpositie beweegt, kunnen de spieren, banden en/of gewrichten schade oplopen.
  5. Blijf alert: Als u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit op een vlakke ondergrond met genoeg ruimte om vrij te bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten

Rugklachten kunnen geleidelijk ontstaan of plotseling pijnklachten geven. Vervolgens zal het lichaam de zwakke plek willen beschermen tegen mogelijke beschadiging. Dit doet het lichaam door spieren rondom het aangedane gebied te verkrampen, zodat de rug niet een verkeerde beweging kan maken waardoor het nog meer zou kunnen beschadigen. Vaak is dit de reden van bewegingsbeperking van de rug. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Nek- en rugklachten komen zeer vaak voor. De meeste mensen hebben wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven. Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen.