Bij rekoefeningen is het zeer belangrijk om de juiste spanning op te wekken. Wanneer er teveel spanning wordt gemaakt kan dit juist averechts werken. Bespreek altijd eerst met uw therapeut welke rekoefeningen u kunt doen.

Aandachtspunt:

Zorg dat de rek in de rug voelbaar is en rek niet verder. Het te hard rekken werkt averechts. 

Indien u lage rugpijn, lage rugstijfheid en/of andere rugklachten ervaart, is het verstandig om eerst uw therapeut te raadplegen voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Deze rekoefening is effectief bij het verbeteren van de beweging van de onderrug. Met name bij langdurige klachten kan deze oefening verbetering brengen in de stijve spieren en gewrichten. Twee keer per dag afwisselend met andere rekoefeningen kan effectief zijn voor het verbeteren van uw klacht. Bespreek uw klachten altijd met uw therapeut alvorens u de oefeningen gaat uitvoeren.
  2. Combineren: Voer niet slechts één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 rekoefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer pijn nooit. Bespreek pijnklachten met uw therapeut om verergering te voorkomen. 
  4. Snelheid: Bij rekoefeningen bouwt u de spanning altijd langzaam op. Wanneer u direct naar de eindpositie beweegt, kunnen de spieren schade oplopen.
  5. Blijf alert: Als u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit op een vlakke ondergrond met genoeg ruimte om vrij te bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten


Door concentratie en inspanning gaan we minder bewust met onze houding om. Het komt vaak voor dat de rug dan een gebogen houding aanneemt, waardoor spieren in de lage rug overbelast kunnen raken. Uw lichaamshouding kan dus veel effect hebben op uw klachten. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Nek- en rugklachten komen zeer vaak voor. De meeste mensen hebben wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven. Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen.