Deze rugoefening met bal zorgt door het bewegen voor een goede beweging van de onderrug. Bewegingsoefeningen vragen over het algemeen een nauwkeurige aansturing. Het compenseren met grotere, krachtige spiergroepen gebeurt al snel. Om de juiste spieren aan te sturen is het raadzaam om eerst uw therapeut te raadplegen.

Aandachtspunt:

Bij deze rugoefening is het belangrijk om de heupen het werk te laten doen en het afzetten met de benen te vermijden. Zo worden de lage rugspieren getraind en niet de beenspieren die vaak al krachtig genoeg zijn.

Indien u lage rugpijn, lage rugstijfheid en/of andere rugklachten ervaart, raadpleeg dan altijd eerst uw therapeut voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Bewegingsoefeningen voor de lage rug kunnen bij stijfheidsklachten een grote rol spelen in het herstel. Volg altijd het advies van uw fysiotherapeut, oefentherapeut of chiropractor voor het gewenste effect van de oefening.
  2. Combineren: Door oefeningen te combineren kan het totaaleffect groter zijn. U wordt geadviseerd om minimaal 3 bewegingsoefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal. Negeer pijn nooit. Bespreek de pijnklachten met uw therapeut.
  4. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  5. Blijf alert: Blijf alert tijdens de oefening en focus op de beweging. Maak er geen automatisme van. 
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening uit in comfortabele kleding en in een ruimte waar u zich vrij kan bewegen.

 

Risico’s voor rugklachten

Verkeerde en slechte houdingen komen helaas veel voor. Door de typisch vaak voorover gebogen houding komt er veel druk op de wervelkolom, helaas met klachten als gevolg. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Tachtig procent van de mensen heeft wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven.  Gelukkig zijn er oefeningen!