Staande oefening ter bevordering van de beweeglijkheid van de lage rug. Makkelijk uit te voeren en effectief tegen stijfheid. Deze rugoefening moet gecontroleerd worden uitgevoerd. Bij staande oefeningen heeft u meer lichaamsdelen onder controle te houden dan wanneer u zittende oefeningen doet. Voer daarom de oefening altijd in een rustig tempo uit, zodat u geen geforceerde bewegingen maakt.

Aandachtspunt:

Deze rugoefeningen zijn voor lage rugklachten en/of middenrugklachten. De focus ligt bij deze rugoefening op de rug en het bekken. Indien u lage rugklachten of middenrugklachten ervaart, is het verstandig om eerst uw therapeut te raadplegen voor advies zodat u weet of deze rugoefening voor u geschikt is.  

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de rug

 

  1. Frequentie: Bewegingsoefeningen voor de lage rug zijn over het algemeen laag intensieve oefeningen. Het is daarom niet nodig om een dusdanig aantal herhalingen te doen dat u vermoeid begint te raken. Volg altijd het advies van uw therapeut voor het gewenste effect van de oefening.
  2. Combineren: Door oefeningen te combineren en variatie in beweging te krijgen, wordt het effect van de oefeningen groter. U wordt geadviseerd om minimaal 3 bewegingsoefeningen te doen.
  3. Lage rugklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal. Negeer nooit de pijn. Bespreek uw klacht met een therapeut.
  4. Snelheid: Voer deze oefening niet haastig uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  5. Blijf alert: Als u de oefening vaak heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  6. Vrij bewegen: Voer de oefening altijd uit met genoeg ruimte om u heen en op een vlakke ondergrond. 

 

Risico’s voor rugklachten

Door concentratie en inspanning gaan we minder bewust met onze houding om. Het komt vaak voor dat de rug dan een gebogen houding aanneemt, waardoor spieren in de lage rug overbelast kunnen raken. Uw houding heeft dus veel effect op uw klachten. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat? 

Nek- en rugklachten komen zeer vaak voor. De meeste mensen hebben wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven.  Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen!