Zelfs deze makkelijke rotatie-oefening voor de enkel kan de beweeglijkheid van de enkel verbeteren. Bewegingsoefeningen voor de enkel kunnen een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de mobiliteit en het tegengaan van enkelstijfheid. Ondanks dat bewegingsoefeningen een gunstig effect voor uw klachten kunnen hebben, wordt het altijd aangeraden om eerst uw fysiotherapeutoefentherapeut, chiropractor of (huis)arts te raadplegen.

Aandachtspunt:

Deze bewegingsoefening voor de enkel is aan te raden bij een verminderde beweeglijkheid van het enkelgewricht. Voer deze oefening geconcentreeerd uit, met de focus op de beweging van uw enkel.
 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische enkelklachten, enkelslijtage, verzwikking, verstuiking, achillespees klachten
  • Gewrichtsontsteking, peesontsteking, bandenletsel, enkelinstabiliteit

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de enkel

 

  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen zijn effectief voor de spieren van de enkel. Om deze spieren goed te laten functioneren en het gewricht beweeglijker te maken raden wij u aan deze oefeningen 2x per dag uit te voeren. Bespreek dit eerst met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet alleen één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 bewegingsoefeningen per keer te doen.
  3. Warming up: Deze oefening voor de enkel vereist geen warming-up. Het is wel belangrijk om de oefening beheerst en gecontroleerd uit te voeren.
  4. Enkel instabiliteit: Bij het verzwikken van de enkel kunnen de enkelbanden worden opgerekt en bieden zodoende onvoldoende stabiliteit. De enkelbanden zijn na een verzwikking zwakker en kunnen minder belasting verdragen. Hierdoor is de kans groter dat de enkelbanden worden beschadigd door overbelasting. 
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet haastig uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd,
  6. Blijf alert: Wanneer u de oefening vaker heeft gedaan loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. RICE: Rust, ijs, compressie (drukverband, brace) en elevatie (het hoog leggen van de enkel). Dat zijn de regels wanneer de enkel verzwikt. Bezoek altijd eerst uw fysiotherapeut of chiropractor voordat u oefeningen doet en de enkel gaat belasten. 

 

Risico’s voor enkelklachten 

Zwakke enkels ontstaan vaak door onvoldoende herstel van klachten en zodoende wordt de klacht in stand gehouden en/ of kan er instabiliteit ontstaan. Wanneer een enkel pijnklachten geeft, gaat men compenseren met het andere been om zo de pijn te ontzien. De spieren van de gezonde enkel hebben er een zwaardere taak bij gekregen. Door deze compensatie is het voor de aangedane enkel moeilijker te herstellen. Door deze verandering in houding kunnen ook andere spieren overbelast raken. Uw therapeut kan u helpen met een goede opbouw van houdingscorrecties.