De beweeglijkheid van uw lichaam is afhankelijk van de mate waarin uw gewrichten bewogen kunnen worden. Bij gebrek aan beweging ontstaat het risico dat u stijfheidsklachten ontwikkelt. De rekoefening voor de nek kan helpen bij het behouden of verbeteren van de beweeglijkheid van de nek.

Aandachtspunt:

Deze nekoefening is makkelijk uit te voeren en wordt aangeraden om te doen tijdens statisch werk, zoals het langdurig achter de computer zitten. Neem eerst een correcte houding aan, trek vervolgens uw kin in tot een lichte rek voelbaar is in de nek. Zoals in de afbeelding zichtbaar is, rekt u de bovenste spieren in de nek. Beweeg vervolgens het hoofd naar beneden. U brengt nu de nekspieren nog iets meer op rek. Belangrijk is dat u de rek voelt. Echter werkt het te hard rekken averechts en kan dit juist leiden tot meer klachten.

Ervaart u nekklachten zoals nekpijn en/of nekstijfheid? Raadpleeg dan eerst een chiropractor of fysiotherapeut voordat u de oefeningen doet op MijnOefening. 

 

Start de oefening vanuit een neutrale lichaamshouding

De meeste oefeningen voor de nek beginnen vanuit een neutrale lichaamshouding. Daarom is het belangrijk dat u deze houding goed beheerst en makkelijk kunt toepassen. Lees hier meer over de neutrale lichaamshouding

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische rugklachten, middenrugklachten, nekklachten
  • Herstellende nekhernia, whiplash, verhoogde spierspanning van de nekspieren

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de nek

 

  1. Frequentie: Deze rekoefeningen zijn effectief voor de spieren van de nek en omliggende spieren. Het is niet altijd nodig om meer oefeningen uit te voeren of meer herhalingen te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet slechts één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Begin met een aantal bewegingsoefeningen voordat u begint met de rekoefeningen voor de nek. 
  4. Nekklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om dit nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u nekklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden om niet verder te gaan met de oefening. Neem dan ook contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Nekpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, nekstijfheid of ontsteking van gewrichten. 
  8. Kussen: Kies een comfortabel kussen die genoeg stevigheid biedt zodat u nekklachten kunt voorkomen. Een kussen waarbij het hoofd te hoog of te laag ligt, kan veel druk op de nek geven. Daarom wordt het afgeraden om op de buik te slapen.

 

Risico’s voor nekklachten 

Tegenwoordig houden veel mensen de nek gebogen om de telefoon of tablet te bedienen. Hierdoor moeten bepaalde spiergroepen van de nek en bovenrug hard werken om het hoofd te tillen. Dit kan overbelasting veroorzaken en daarmee pijnklachten teweegbrengen. Het is belangrijk om de nek en schouders goed in beweging te houden. Verander daarom elke 15 minuten van houding! Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.

Wist u dat?

Bij mensen met veel stress kan er sprake zijn van een slecht eetpatroon en weinig beweging. Samen met een verhoogde spierspanning kan dit leiden tot nekklachten.