Het rekken van de nekspieren kan helpen bij het ontspannen van spieren en het vergroten van de beweeglijkheid. De hoge spanning van de nekspieren kan hiermee worden verminderd. Rekoefeningen voor de nek zijn niet altijd de juiste oefening om te doen. Raadpleeg uw chiropractor of fysiotherapeut voor meer informatie.


Aandachtspunt:
Neem eerst een correcte houding aan, beweeg vervolgens het hoofd naar beneden. De rek is dan voelbaar in de nek. Belangrijk is dat u de rek voelt. Echter kan het te hard rekken averechts werken en juist leiden tot meer klachten.

Ervaart u nekpijn, nekstijfheid of andere nekklachten? Raadpleeg dan eerst uw chiropractor voor advies, of deze nekoefening geschikt is voor uw klacht. 

 

Start de oefening vanuit een neutrale lichaamshouding

De meeste oefeningen voor de nek beginnen vanuit een neutrale lichaamshouding. Daarom is het belangrijk dat u deze houding goed beheerst en makkelijk kunt toepassen. Lees hier meer over de neutrale lichaamshouding

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische rugklachten, middenrugklachten, nekklachten
  • Herstellende nekhernia, whiplash, verhoogde spierspanning van de nekspieren

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de nek

 

  1. Frequentie: Deze rekoefeningen zijn effectief voor de spieren van de nek en omliggende spieren. Het is niet altijd nodig om meer oefeningen te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Om een beter effect van de oefeningen te krijgen, kunt meerdere oefeningen doen. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen. Bespreek met uw fysiotherapeut, oefentherapeut of chiropractor welke oefeningen u kunt combineren.
  3. Warming up: Begin met een aantal bewegingsoefeningen voordat u begint met de rekoefeningen voor de nek. 
  4. Nekklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig dit nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u nekklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden om niet verder te gaan met de oefening. Neem dan ook contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te snel uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd, zodat de rek niet te hevig is.
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Nekpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, nekstijfheid of ontsteking van gewrichten. 
  8. Slaapkussen: Kies een comfortabel kussen die genoeg stevigheid biedt zodat u nekklachten kunt voorkomen. Een kussen waarbij het hoofd te hoog of te laag ligt, kan veel druk op de nek geven. Daarom wordt het afgeraden om op de buik te slapen.

 

Risico’s voor nekklachten 

Nekklachten kunnen geleidelijk ontstaan of plotseling pijnklachten geven. Vervolgens zal het lichaam de zwakke plek willen beschermen tegen mogelijke beschadiging. Dit doet het lichaam door spieren rondom het aangedane gebied te verkrampen, zodat de nek niet een verkeerde beweging kan maken waardoor het nog meer raakt beschadigd. Vaak is dit de reden van een bewegingsbeperking van de nek.


Wist u dat?

De schouders vaak onbewust langdurig worden opgetrokken. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij fietsen, autorijden of werken achter de computer. Nek- en schouderklachten zijn hierdoor vaak het gevolg van overbelasting. Door het regelmatig uitvoeren van meerdere bewegingsoefeningen, kunt u deze klachten voorkomen.