Lichamelijke activiteit kan worden belemmerd door een verminderde beweeglijkheid in de gewrichten. Doordat er minder beweging plaatsvindt, kunnen er stijfheidsklachten optreden. Nekoefeningen dragen bij aan het vergroten van de beweeglijkheid. De nekoefeningen van MijnOefening zijn grotendeels revalidatie-oefeningen. Het kan zijn dat sommige oefeningen uw klachten niet ten goede komen. Bespreek daarom altijd eerst met uw fysiotherapeut, oefentherapeut of chiropractor welke oefeningen voor u geschikt zijn.  


Aandachtspunt:
Neem eerst een correcte houding aan. Breng voorzichtig uw linker oor naar de linker schouder. Geleidelijk voelt u een rek opkomen aan de rechter kant van de nek. Belangrijk is dat u de rek voelt. Het te hard rekken werkt averechts en kan juist leiden tot meer klachten. Herhaal de oefening voor de andere kant.

Ervaart u nekpijn, nekstijfheid of andere nekklachten? Raadpleeg dan eerst uw chiropractor om na te gaan of deze nekoefening geschikt is voor uw klacht. 

 

Start de oefening vanuit een neutrale lichaamshouding

De meeste oefeningen voor de nek beginnen vanuit een neutrale lichaamshouding. Daarom is het belangrijk dat u deze houding goed beheerst en makkelijk kunt toepassen. Lees hier meer over de neutrale lichaamshouding

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische rugklachten, middenrugklachten, nekklachten
  • Herstellende nekhernia, whiplash, verhoogde spierspanning van de nekspieren

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de nek

 

  1. Frequentie: Deze rekoefeningen zijn effectief voor de spieren van de nek en omliggende spieren. Het is niet altijd nodig om meer oefeningen uit te voeren of meer herhalingen te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet slechts één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om minimaal 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Begin met een aantal bewegingsoefeningen voordat u begint met de rekoefeningen voor de nek. 
  4. Nekklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om dit nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u nekklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden om niet verder te gaan met de oefening. Neem dan ook contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd,
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Nekpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, nekstijfheid of ontsteking van gewrichten. 
  8. Kussen: Kies een comfortabel kussen die genoeg stevigheid biedt zodat u nekklachten kunt voorkomen. Een kussen waarbij het hoofd te hoog of te laag ligt, kan veel druk op de nek geven. Daarom wordt het afgeraden om op de buik te slapen.

 

Risico’s voor nekklachten 

Een gezonde leefstijl met veel beweging draagt bij aan het voorkomen of verminderen van klachten. Zelfs een kleine verandering in uw houding kan een groot verschil maken. De beste zithouding is een variabele houding! Verander uw houding daarom elke tien tot vijftien minuten! Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat?

Het goed kunnen ontspannen van spieren is net zo belangrijk als het goed kunnen inspannen. De schade, die het lichaam oploopt bij de dagelijkse belasting op het lichaam, heeft hersteltijd nodig. Wanneer het lichaam constant gespannen beweegt, krijgt het lichaam niet voldoende rust om volledig te herstellen. Dit kan een oorzaak zijn van het aanhouden van langdurige nekklachten.