Deze rotatie knik oefening zorgt voor een verbetering van de beweeglijkheid van de nek. Nekbeweging kan worden belemmerd door een verminderde beweeglijkheid van de gewrichten en de spieren. Doordat er minder beweging plaatsvindt, kunnen er stijfheidsklachten en pijnklachten optreden. Deze nekoefeningen dragen bij aan het vergroten van de beweeglijkheid. De nekoefeningen van MijnOefening zijn grotendeels revalidatie-oefeningen. Het kan zijn dat sommige oefeningen uw klachten niet ten goede komen. Bespreek daarom altijd eerst met uw fysiotherapeut, chiropractor, oefentherapeut en/of (huis)arts welke oefeningen voor u geschikt zijn. 


Aandachtspunt:
Deze nekoefening is belangrijk om de mobiliteit van de nek goed te houden. Om de oefening goed uit te voeren, roteert u de nek zover als mogelijk, mits dit geen pijn doet. Het is belangrijk dat de schouders horizontaal blijven. Voer de beweging in een langzaam tempo uit. Beweeg het hoofd omhoog en omlaag aan het einde van de rotatie. De knikbeweging kan soms gevoelig zijn. Beweeg met name knikkend omlaag. Bij het omhoog bewegen kan er te veel druk komen op de kleine gewrichtjes in de nek. Beweeg daarom niet te ver omhoog en naar achteren met uw nek. Ervaart u nekklachten, zoals nekpijn en/of nekstijfheid, raadpleeg dan eerst een therapeut voordat u de oefeningen doet op Mijn Oefening.

 

Start de oefening vanuit een neutrale lichaamshouding

De meeste oefeningen voor de nek beginnen vanuit een neutrale lichaamshouding. U wordt aangeraden deze regels uit te voeren bij het doen van deze oefening. Lees hier meer over de neutrale lichaamshouding

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische rugklachten, midden rugklachten, nekklachten, hoofdpijnklachten, spierspanningshoofdpijn
  • Herstellende nekhernia, whiplash, verhoogde spierspanning van de nekspieren

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de nek

 

  1. Frequentie: Voor sommige oefeningen is niet altijd nodig om ze dagelijks uit te voeren. Bespreek met uw chiropractor of fysiotherapeut welke oefeningen voor u zijn geschikt, en met welke frequentie ze worden uitgevoerd. 
  2. Combineren: Als u meerdere bewegingsoefeningen combineert, kunt u een groter effect van de oefeningen te verwachten. U wordt geadviseerd om minimaal drie bewegingsoefeningen te doen. Welke oefeningen u kunt combineren en in welke volgorde, bespreekt u met uw chiropractor of fysiotherapeut.
  3. Warming up: Deze bewegingsoefening vereist geen warming up vanwege de lage intensiteit van deze oefening. 
  4. Nekklachten: Het lichaam probeert u middels pijnsignalen te waarschuwen voor schade die u kunt oplopen. Pijnklachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u nekklachten ervaart tijdens de oefening, stop dan gelijk en raadpleeg uw therapeut voor advies over uw klachten.
  5. Snelheid: Een bewegingsoefening moet langzaam, nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd, zodat de juiste spieren worden aangesproken. 
  6. Blijf alert: Voorkom automatisme. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de bewegingen die u maakt.
  7. Overbelasting: Door het hoofd te laten hangen in een belastende houding, moeten spieren in de nek te hard werken om deze belasting op te vangen. Hierdoor kan er overbelasting ontstaan. Nekpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Spierblessures, nekstijfheid, nekpijn en gepaarde gaande belastingsontsteking van gewrichten zijn vaak het gevolg van overbelasting. Uw oefentherapeut, chiropractor of fysiotherapeut kan u meer informatie geven over het ontstaan van deze klachten.
  8. Kussen: Een kussen waarbij het hoofd te hoog of te laag ligt, kan veel druk op de nek geven. Kies daarom een comfortabel kussen dat genoeg stevigheid biedt. Een slaaphouding moet ontspannen aanvoelen, zodat het lichaam tot goed rust kan komen.

 

Risico’s voor nekklachten 

Door concentratie en inspanning gaan we minder bewust met onze houding om. Het komt vaak voor dat het hoofd dan naar voren wordt gedragen waardoor spieren in de nek overbelast kunnen raken. Uw lichaamshouding kan dus veel effect hebben op uw nekklachten.  Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.


Wist u dat?

Nekklachten en rugklachten komen zeer vaak voor. De meeste mensen hebben wel eens last van pijnklachten in de nek of onderrug, waardoor ze worden belemmerd in het dagelijks leven.  Gelukkig zijn deze klachten over het algemeen goed te behandelen!