Spieren rondom de knie kunnen worden getraind om zo meer stabiliteit te krijgen. Het is daarbij belangrijk om een goede opbouw in oefeningen te hebben. Raadpleeg altijd eerst uw therapeut en/of (huis)arts voordat u start met de oefeningen op MijnOefening.

Aandachtspunt:
Deze knie oefening is vrij makkelijk uit te voeren en belangrijk bij het verbeteren van de spierkracht van de knie. Maakt met de rest van het lichaam zo weinig mogelijk beweging. Ervaart u klachten zoals kniepijn en/of stijfheid? Raadpleeg dan altijd eerst uw therapeut of voordat u doorgaat de oefeningen op MijnOefening.

 

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische knieklachten, knie slijtage, verzwikking of verstuiking 
  • Knieblessure, letsel aan kniebanden, meniscusletsel, Osgood Schlatter of peesontsteking 

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de knie

 
  1. Frequentie: De frequentie waarmee de oefening wordt gedaan is voor iedereen verschillend. Dagelijks oefenen is niet altijd nodig. Bespreek dit met uw therapeut. 
  2. Combineren: Voer niet slechts één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om gemiddeld 3 oefeningen te doen.
  3. Warming up: Voorafgaand aan deze spierversterkende oefening is het raadzaam om een warming up te doen. Dit kunt u doen door een aantal bewegingsoefeningen uit te voeren voordat u met deze spierversterkende oefening begint. 
  4. Knieklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om nooit de pijn te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u knieklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem dan eerst contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Kniepijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, kniestijfheid of ontsteking van het kniegewricht. 

Risico’s voor knieklachten 

Naarmate u ouder wordt, nemen de kansen op knieklachten toe. Knieklachten ontstaan meestal door een acuut letsel of ze ontstaan geleidelijk. Botontsteking is de meest voorkomende oorzaak van klachten bij mensen die ouder zijn dan 55 jaar. Bij jongeren is overbelasting de grootste oorzaak van knieklachten. 

Wist u dat?

Kniepijn is een veelvoorkomende klacht. De pijn kan veroorzaakt worden door beschadiging van onder andere de knieschijf, kniebanden of kraakbeen van het kniegewricht.