Bewegingsoefeningen voor de knie kunnen goed helpen als uw klachten heeft aan uw knie. Bezoek altijd eerst uw therapeut en/of huisarts om te bespreken welke oefeningen voor u zijn geschikt.  

Aandachtspunt:
Deze knie oefening is vrij makkelijk uit te voeren en belangrijk bij het vergroten van de beweeglijkheid van de knie. Ervaart u klachten als kniepijn en/of stijfheid, raadpleeg dan eerst uw therapeut voordat u start met de oefeningen op MijnOefening. Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

Begrijp de neutrale stand van uw lichaamshouding

De meeste oefeningen beginnen met een neutrale stand van uw lichaamshouding. Klik hier om meer te lezen over een goede houding.

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische knieklachten, knie slijtage, verzwikking of verstuiking 
  • Knieblessure, letsel aan kniebanden, meniscusletsel, Osgood Schlatter of peesontsteking

Let op: Bij bovenstaande klachten moet een oefening worden geadviseerd door een therapeut. Ook wordt u geadviseerd geen spierversterkende oefeningen te doen wanneer u pijnklachten heeft, maar alleen als u hersteld bent van pijnklachten, of ter preventie van klachten.

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de knie

  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen zijn effectief voor de spieren van de knie en omliggende spieren. De frequentie is afhankelijk van het doel waarmee de oefeningen worden gedaan. Als u werkt aan het spieruithoudingsvermogen en niet de spierkracht, dan zal de frequentie hoger liggen. Het is niet altijd nodig om de oefeningen vaker dan dagelijks te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet slechts alleen één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om gemiddeld 3 spierversterkende oefeningen te doen.
  3. Warming up: Voor deze bewegingsoefening is het niet nodig om een warming up te doen, omdat deze oefening als warming up kan worden beschouwd. Zorg voor een gecontroleerde uitvoering. 
  4. Knieklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Negeer pijn nooit. Klachten kunnen toenemen wanneer oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u knieklachten ervaart tijdens de oefening wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Raadpleeg uw therapeut voor advies.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Kniepijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, kniestijfheid of ontsteking van het kniegewricht. 

Risico’s voor knieklachten 

Naarmate u ouder wordt, nemen de kansen op knieklachten toe. Knieklachten ontstaan door een acuut letsel of heel geleidelijk. Botontsteking is de meest voorkomende oorzaak van klachten bij mensen die ouder zijn dan 55 jaar. Bij jongeren is overbelasting de grootste oorzaak van knieklachten.

Wist u dat?

De knie is een kwetsbaar gewricht die een enorme belasting moet dragen. Het is daarom niet verbazend dat de knie overbelast en geblesseerd kan raken. De meeste knieblessures ontstaan door rennen en springen, waardoor de knieën enorm worden belast.