Bewegingsoefeningen voor de knie kunnen goed helpen als de knie klachten geeft. Bespreek altijd eerst met uw therapeut en/of huisarts welke oefeningen voor u geschikt zijn.  

Aandachtspunt:
Deze knie-oefening is makkelijk uit te voeren en belangrijk bij het vergroten van de beweeglijkheid van de knie. Ervaart u klachten zoals kniepijn en/of stijfheid, raadpleeg dan eerst uw therapeut voordat u de oefeningen doet op MijnOefening.

Begrijp de neutrale stand van uw lichaamshouding

De meeste oefeningen beginnen met een neutrale stand van uw lichaamshouding. Klik hier om meer te lezen over een goede houding.

Deze oefening kan helpen bij onderstaande klachten

  • Mechanische knieklachten, knie-slijtage, verzwikking of verstuiking
  • Knieblessure, letsel aan kniebanden, meniscusletsel, Osgood Schlatter of peesontsteking

Let op: Een oefening bij bovenstaande klachten kan alleen worden geadviseerd door een therapeut. U wordt geadviseerd geen spierversterkende oefeningen te doen wanneer u pijnklachten heeft, maar alleen als u bent hersteld van pijnklachten, of ter preventie van klachten.

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de knie

  1. Frequentie: Deze bewegingsoefeningen zijn effectief voor de spieren van de knie en omliggende spieren. De frequentie is afhankelijk van het doel waarmee de oefeningen worden gedaan. Als u werkt aan het spieruithoudingsvermogen en niet aan de spierkracht, dan zal de frequentie hoger liggen. Het is niet altijd nodig om de oefeningen meer dan een keer per dag te doen. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Voer niet slechts één oefening per sessie uit, maar combineer meerdere oefeningen voor een groter effect. U wordt geadviseerd om gemiddeld drie spierversterkende oefeningen te doen.
  3. Warming up: Voor deze bewegingsoefening is het niet nodig om een warming up te doen, omdat deze oefening zelf als warming up kan worden beschouwd. Zorg voor een gecontroleerde uitvoering. 
  4. Knieklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om de pijn nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen als de oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Ervaart u knieklachten tijdens de oefening, dan wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te gehaast uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  6. Blijf alert: Als u de oefening vaker heeft gedaan, loopt u risico om de oefening op de automatische piloot uit te voeren. Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt.
  7. Overbelasting: Kniepijn wordt voornamelijk veroorzaakt door overbelasting. Deze overbelasting kan zorgen voor spierblessures, kniestijfheid of ontsteking van het kniegewricht. 

Risico’s voor knieklachten 

Naarmate u ouder wordt, nemen de kansen op knieklachten toe. Knieklachten ontstaan door een acuut letsel of ze ontstaan geleidelijk. Botontsteking is de meest voorkomende oorzaak van klachten bij mensen die ouder zijn dan 55 jaar. Bij jongeren is overbelasting de grootste oorzaak van knieklachten.

Wist u dat?

Langdurig staan met overstrekte knieën kan leiden tot klachten. De klachten nemen toe wanneer deze houding een gewoonte wordt en kan zelfs leiden tot lage rugklachten. Klik hier voor meer informatie over houding en beweging.