Deze spierversterkende oefening is makkelijk uitvoerbaar en kan bij overal worden toegepast. Bespreek dit met uw therapeut. 

Aandachtspunt:

Het doel van deze oefening is versterken van de schouder. Zorg altijd voor een gecontroleerde opbouw van oefeningen. Uw therapeut kan u helpen bij het kiezen van geschikte oefeningen.

Indien u schouderklachten ervaart, raadpleeg dan altijd eerst uw therapeut voor advies.

 

Deze oefening kan helpen bij het herstel van onderstaande klachten

 

Let op: 
Deze oefening kan alleen worden geadviseerd door een fysiotherapeut, oefentherapeut, chiropractor of (huis)arts.  Klik hier voor een bij MijnOefening aangesloten therapeut.

 



 

Algemene tips voor het uitvoeren van oefeningen voor de schouder

 

  1. Frequentie: Het aantal herhalingen waarmee de oefeningen worden gedaan, is voor iedereen verschillend. Het is niet altijd nodig om oefeningen vaker dan 1 maal per dag uit te voeren. Bespreek dit met uw therapeut.
  2. Combineren: Om een groter effect van de oefeningen te krijgen, combineert u meerdere spierversterkende oefeningen. U wordt geadviseerd om minimaal 3 spierversterkende oefeningen te doen.
  3. Warming up: Begin met een aantal bewegingsoefeningen voor de schouder voordat u begint met deze spierversterkende oefening.
  4. Schouderklachten: Pijn is een waarschuwingssignaal van het lichaam. Daarom is het verstandig om pijn nooit te negeren. Klachten kunnen toenemen wanneer spierversterkende oefeningen niet gecontroleerd worden uitgevoerd. Als u schouderklachten ervaart tijdens de oefening, wordt u aangeraden niet verder te gaan met de oefening. Neem dan contact op met uw therapeut voor meer informatie.
  5. Snelheid: Voer deze oefening niet te snel uit. De oefening moet nauwkeurig en gecontroleerd worden uitgevoerd.
  6. Blijf alert: Houd uw focus op de aan te spannen spieren en de beweging die u maakt. Concentratie is belangrijk om de juiste spierspanning te maken.
  7. Overbelasting: Overmatig gebruik van de schouder- en armspieren kan resulteren in overbelastingsklachten. Deze overbelasting kan op zijn beurt weer ontstekingen tot gevolg hebben. Raadpleeg uw therapeut voor informatie over uw klacht.
  8. Houding: Voer de oefening altijd uit met een goede houding. Door uw rug goed recht te houden, wordt de belasting op het lichaam mooi verdeeld. 

 

Risico’s voor schouderklachten

Door uw houding kunt u bepalen hoeveel druk de schouders moeten verdragen. Probeer uw armen maar eens zo hoog mogelijk te krijgen wanneer u ingezakt op een stoel zit. De armen komen hoger wanneer de rug recht is.  Klik hier om meer te lezen over houdingsadviezen.

Wist u dat? 

Schouderklachten worden vaak in stand gehouden door het overschrijden van grenzen.  Beweeg gecontroleerd en neem voldoende rust. Uw fysiotherapeut, oefentherapeut of chiropractor kan u helpen de belasting rustig op te bouwen.