Waarom zijn de oefeningen in 3 stappen verdeeld?

<

Bij pijn van bewegingsgerelateerde klachten reageert het lichaam dusdanig dat er incorrect wordt bewogen door de spieren. Spieren krijgen een verkeerd bewegingspatroon, de gewrichten blokkeren en uiteindelijk kan de zenuwfunctie ook veranderen. Ofwel een complexe kettingreactie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat in de pijnfase beweging veelal verlichting kan brengen van de pijn. Ofwel stap 1 ter verbetering van bewegingsgerelateerde klachten is simpelweg; het wederom bewegen van de gewrichten en spieren.

Vervolgens is het essentieel dat er verbetering komt van de stabiliserende functie van de wervelkolom en/of andere gewrichten om verslechtering te voorkomen. Niets is er vervelender na een intensief behandelingstraject terug te vallen en opnieuw te beginnen. Het blijkt dat 80% van de mensen die voor het eerst door hun rug gaan nogmaals door de rug gaan na verloop van tijd. Ofwel stap 2 stabiliseren is zeer belangrijk. Deze fase legt de focus op het herstel op spiergebied rond het gewricht.

Na de eerste twee fases dient u ook goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven; stap 3. Het is nu essentieel de spieren goed te blijven gebruiken die bij de training sterker zijn gemaakt. Een van de belangrijkste redenen voor rugklachten is overbelasting van de gewrichten en spieren door bijvoorbeeld verkeerd tillen en een verkeerde houding. Voor het goed blijven functioneren kunt u oefeningen vinden in het kader houding en oefeningen. 

Naar nieuws archief